Dla pilotów, nurków oraz inżynierów

Od 150 lat firma IWC oferuje zegarki dla badaczy i poszukiwaczy przygód. Co sprawia, że czasomierze z Schaffhausen są tak wyjątkowe? Poniżej odpowiadamy na to pytanie.

1. Założyciel

Rzadko zdarza się, aby założycielem szwajcarskiej marki był Amerykanin. A tak było w przypadku firmy International Watch Company (IWC). W 1868 r. Florentine Ariosto Jones, zegarmistrz pochodzący z Bostonu, otworzył w Schaffhausen fabrykę produkującą zegarki na rynek amerykański.

2. Schaffhausen

Florentine Ariosto Jones przyjechał najpierw do Le Locle, aby otworzyć tu nowoczesną fabrykę. Jednak miejscowi zegarmistrze z wielką podejrzliwością potraktowali obcokrajowca i jego opowieści o nowoczesnych maszynach, które – według nich – przyczyniłyby się do zlikwidowania wielu miejsc pracy. Dlatego nie chcieli nawet słyszeć o zbyt nowoczesnych, ich zdaniem, rozwiązaniach proponowanych przez Amerykanina. Mimo wszystko wyprawa do Le Locle okazała się dla Jones’a szczęśliwa, ponieważ spotkał tam Johanna Heinricha Moser’a, zegarmistrza, przemysłowca i konstruktora elektrowni wodnej w Schaffhausen w północnej Szwajcarii. Moser zaproponował Jones’owi otwarcie zakładu produkcyjnego w Schaffhausen, zasilanego tanią energią dostarczaną z nowej elektrowni wodnej. Ta propozycja zbiegła się z wizją Jones’a dotyczącą przyszłości zegarmistrzostwa, opartą na taniej energii i konkurencyjnych wynagrodzeniach.

I tak powstała firma International Watch Company, która została wyposażona w maszyny przywiezione z Ameryki lub te zaprojektowane przez Jones’a. Do dzisiaj IWC pozostaje jedną z niewielu marek zegarkowych, które swoją siedzibę mają w północnej Szwajcarii.

3. Portugieser

Bardzo ważną część kolekcji stanowią tzw. klasyki, a wśród nich model Portugieser. Historia tego czasomierza sięga lat 30. XX w., kiedy dwóch portugalskich biznesmenów przyjechało do Schaffhausen, aby zamówić zegarek naręczny w stalowej kopercie, który wyróżniałby się tak dużą dokładnością chodu, jak słynące z precyzji chronometry morskie. Aby spełnić ten warunek zegarmistrze pracujący w IWC zdecydowali się zastosować bardzo wytrzymały mechanizm zegarka kieszonkowego (kaliber 74), który umieścili w dużej, jak na tamte czasy, kopercie. Do modelu przylgnęła nazwa „portugalski”.

4. Big Pilot

Model zwany później Big Pilot powstał w 1940 r. na zamówienie niemieckich sił powietrznych. Miał dużą, poręczną koronkę, czarną tarczę ze świecącymi cyframi i wskazówkami, funkcję zatrzymania sekundnika i specjalnie wydłużony, skórzany pasek z odpowiednio dostosowanym zapięciem, który umożliwiał pilotom noszenie czasomierza na kombinezonach. Wykorzystano w nim mechanizm zegarka kieszonkowego, co zdecydowanie powiększyło średnicę koperty do 55 mm. Tym samym czasomierz ten stał się największym zegarkiem naręcznym produkowanym przez firmę IWC. Na zdjęciu: współczesna wersja w tytanowej kopercie.

5. Ingenieur

Model Ingenieur powstał w 1955 r. i był pierwszym zegarkiem z automatycznym naciągiem odpornym na działanie pól magnetycznych. Poza tym, dzięki swojej oryginalnej konstrukcji przez 50 lat uchodził za kwintesencję solidności i nowoczesności. Na zdjęciu: wersja poświęcona sportom motorowym (w jej projektowaniu brał udział Nico Rosberg, mistrz świata Formuły 1).

6. Aquatimer

Zaprezentowany w 1967 r. Aquatimer zaliczany był do grupy zegarków najbardziej zaawansowanych technologicznie. Miał wodoszczelność do 200 m i był odporny na wstrząsy. Dodatkowa koronka obsługiwała wewnętrzny, obrotowy pierścień, co umożliwiało dokładne określenie czasu nurkowania. W kopercie pracował wytrzymały, automatyczny kaliber 8541, znany także z modelu Ingenieur.

7. Kalibry stworzone we własnej manufakturze

Po kilku latach przerwy, w 2000 r. firma IWC pokazała kaliber 5000 z automatycznym naciągiem, stworzony we własnej manufakturze. Miał 38 mm średnicy i 7-dniową rezerwę chodu. Inżynierowie cały czas pracowali nad udoskonaleniem tego mechanizmu i powstały nowe rodziny kalibrów z serii 50000 i 52000 (wszystkie mają wychwyt Pellatona). Mniejsze mechanizmy z serii 80000 i 82000 służą jako napędy modeli z kolekcji Aquatimer i Da Vinci. Z kolei ręcznie nakręcane kalibry 59000, 94000 i 98000 są wykorzystywane głównie w modelach Portugieser. Ostatnią grupę stanowią mechanizmy z automatycznym naciągiem i stoperem (serie 69000 i 89000).

8. Współpraca

Firma IWC jest bardzo aktywna, jeżeli chodzi o działania marketingowe. Tworzy specjalne serie wspólnie z firmą Mercedes AMG, Fundacją Karola Darwina, Stowarzyszeniem Cousteau, Fundacją Laureus Sport for Good oraz Fundacją Antoine de Saint-Exupéry. Poza tym ambasadorami marki są znane osobistości, między innymi były kierowca Formuły 1 David Coulthard.

9. Materiały

Od dawna IWC eksperymentowała z nowymi materiałami: w 1980 r. zastosowała tytan w zegarkach produkowanych dla Porsche Design, a w 1986 r. ceramikę w modelu Da Vinci. Obecnie manufaktura stosuje stal, tytan, ceramikę, brąz, złoto i platynę. Niedawno wprowadzono nowy materiał o nazwie ceratanium (połączenie tytanu i ceramiki), który jest odporny na zarysowania jak ceramika i wytrzymały na złamanie jak tytan. Ceratanium został użyty po raz pierwszy w modelu Aquatimer Perpetual Calendar Digital Date-Month Edition „50 Years Aquatimer”.

10. Ceny

Ceny zegarków marki IWC zaczynają się od ok. 4500 euro za model Portofino Automatic. Widoczny na zdjęciu model Mark XVIII kosztuje ok. 4550 euro. Oba czasomierze są napędzane mechanizmami firmy ETA. Zegarki z mechanizmami stworzonymi we własnej manufakturze są dużo droższe – ich ceny zaczynają się od 8000 euro. Najdroższym modelem marki IWC jest Portugieser Grande Complication, który kosztuje 232 000 euro.

11. Komplikacje

IWC oferuje bardzo różne modele: od najprostszych, ręcznie nakręcanych zegarków z dwoma wskazówkami, przez czasomierze z wiecznym kalendarzem i tourbillonem (na zdjęciu), po model Portugieser Grande Complication z minutową repetycją, wiecznym kalendarzem i stoperem.

12. Pallweber