Atrakcyjny 50-latek. Test Tag Heuer Autavia

 Model Autavia ma już 56 lat i mimo upływu czasu wygląda coraz lepiej.

Zalety

+ funkcjonalny mechanizm z własnej manufaktury

+ atrakcyjne wzornictwo retro

+ autonomia chodu

+ komfort noszenia

Wady

− zbyt lekko działający przycisk obsługujący wskazówkę stopera powracającą do pozycji wyjściowej

− słabo czytelny datownik

Mężczyznę w tym wieku opisalibyśmy w ten sposób: lekko szpakowaty, pewny siebie i atrakcyjny dzięki swojej dojrzałości.

Zegarek Autavia, inspirowany sportami motorowymi, został wprowadzony na rynek w 1962 r. i wznowiony w 2017 r. W tym przypadku czas działa na jego korzyść, ponieważ jako ponad 50-latek ma do zaoferowania więcej niż niedługo po premierze. Ma teraz odporne na zarysowania szafirowe szkło, przezroczysty dekiel (także z szafirowego szkła), mechanizm z automatycznym naciągiem, datownik i przede wszystkim mechanizm stworzony we własnej manufakturze.

Mechanizm Heuer 02 to sprawdzony napęd z automatycznym naciągiem, kołem kolumnowym (aby się lepiej wyróżniało, zaznaczono je kolorem czerwonym), funkcjonalnym, pionowym sprzęgłem, dużym bębnem sprężyny zapewniającym 80-godzinną rezerwę chodu oraz oryginalnie prezentującym się wahnikiem pokrytym czarną powłoką.

Jest na tyle wart uwagi, że trzeba poświęcić mu parę zdań. Prace nad tym mechanizmem zaczęły się w 2011 r. Mechanizm trafił na rynek w 2013 r. i otrzymał nazwę najpierw Calibre 1969, którą później zmieniono na CH-80. W kolejnych latach firma TAG Heuer cały czas udoskonalała ten mechanizm. Do najważniejszych innowacji należały: ustabilizowanie konstrukcji mostka stopera, zastosowanie lepszego zazębienia mechanizmu naciągowego i odpowiedzialnego za ustawienie wskazówek oraz wprowadzenie dokładniejszej korekty datownika.

Zmodyfikowany mechanizm, jako kaliber Heuer 02 (w wersji z tourbillonem), zaliczył udaną próbę w 2016 r. Wykorzystano go wtedy po raz pierwszy w modelu Carrera Calibre Heuer 02 Tourbillon COSC, który miał certyfikat chronometru wydany przez COSC.

Z własnej manufaktury

W wersji testowanej przez nas (bez tourbillonu) konstruktorzy z firmy TAG Heuer bardzo ograniczyli liczbę przykręcanych elementów, dzięki czemu zdecydowanie obniżono koszty produkcji oraz poprawiono wydajność mechanizmu. Te zabiegi nie są może zgodne z tradycyjną sztuką zegarmistrzowską, jednak pozwoliły zredukować koszty produkcji, a to przełożyło się na niższą cenę modelu Autavia: około 4800 euro w wersji z bransoletą i 4600 euro za wariant z brązowym paskiem ze skóry cielęcej. A to oznacza, że Autavia jest czwartym najtańszym zegarkiem szwajcarskim z mechanizmem ze stoperem stworzonym we własnej manufakturze. Pozostałe trzy to: Flyback Chronograph marki Frédérique Constant, model siostrzanej marki Alpina oraz zegarek Heritage Black Bay Chronograph firmy Tudor (z mechanizmem dostarczonym przez firmę Breitling).

Niższa cena modelu Autavia ma związek nie tylko z obniżeniem kosztów produkcji mechanizmu, lecz także z zastosowaniem tańszych elementów koperty, na przykład aluminiowego pierścienia, który jest mniej odporny na zarysowania niż droższa, ale nowocześniejsza, ceramika.

Tańszy materiał nie wpływa jednak na funkcjonalność pierścienia, który jest poręczny w obsłudze i w trakcie obracania wydaje dźwięk przyjemny dla ucha. Wygodne w obsłudze są też przyciski odpowiedzialne za sterowanie funkcją stopera (uruchomienie, zatrzymanie oraz powrót do pozycji wyjściowej wskazówki sekundowej) i średniej wielkości koronka, którą można z łatwością odkręcić, a następnie odciągnąć. Za wadę można jedynie uznać zbyt lekko działający przycisk na godzinie 4, obsługujący wskazówkę stopera powracającą do pozycji wyjściowej. Trudno wyczuć moment, w którym przycisk uruchamia wskazówkę, dlatego istnieje niebezpieczeństwo, że zostanie nieumyślnie naciśnięty.

Przydatne cechy

Wygodna obsługa pierścienia i koronki to nie wszystko. Pozostałe elementy też dobrze spełniają swoją funkcję: stalowa koperta ma średnicę 42 mm i dobrze układa się na przegubie w połączeniu ze stalową bransoletą. Zapięcie bransolety jest stabilne, zapina się na klips i ma dwa przyciski zabezpieczające przed przypadkowym otwarciem. Każdy detal działa tak, jak powinien.

Na tarczy zauważymy dosyć szerokie wskazówki oraz indeksy godzinowe pokryte masą świecącą, ułatwiającą odczytanie wskazań w ciemności. W dzień masa świecąca ma kolor beżowo-brązowy (ten odcień dodatkowo podkreśla stylistykę retro zegarka), a w nocy świeci na zielono. Wskazania czasu oraz stopera są czytelne, w przeciwieństwie do datownika umieszczonego w małym sekundniku na godzinie 6. Okno datownika jest małe i prawie zlewa się z małym sekundnikiem, co utrudnia odczyt. Tak delikatnie zaakcentowany datownik dobrze wygląda, jeżeli weźmiemy pod uwagę wzornictwo całej tarczy, jednak gorzej się prezentuje, gdy przeanalizujemy jego funkcjonalność.

Korzystnie wypadł przeprowadzony przez nas test dokładności chodu: na elektronicznym komparatorze chodu zegarek przyspieszał średnio tylko o 3 sekundy dziennie, a pojedyncze wartości uwzględniające włączony i wyłączony stoper były identyczne (przy włączonym stoperze nie spada amplituda). Świadczy to o bardzo precyzyjnym obliczeniu przepływu energii, dlatego uruchomienie stopera nie powoduje spadku amplitudy wahań.

Test na nadgarstku potwierdził elektroniczne pomiary: dzienne wahania wyniosły 1–4 sekund. Punkty odjęliśmy jedynie za poziom maksymalnej różnicy wahań (8 sekund).

Jeżeli chodzi o rezerwę chodu, producent podaje 80 godzin i możemy to potwierdzić. Model testowany przez nas zatrzymał się po upływie 87,5 godziny.

Ogólnie zegarek zrobił bardzo dobre wrażenie. Ma interesującą historię, atrakcyjny wygląd i jest napędzany dobrym mechanizmem pochodzącym z własnej manufaktury.

Dane zegarka

TAG Heuer Autavia Calibre Heuer 02

Producent: TAG Heuer SA, Rue Louis-Joseph Chevrolet 6a, 2300 La Chaux-de-Fonds

Nr ref.: CBE2110.BA0687

Funkcje: godziny, minuty, mały sekundnik, stoper z licznikiem 30-minutowym i 12-godzinnym, datownik

Mechanizm: kaliber Heuer 02 z automatycznym naciągiem, stworzony we własnej manufakturze, 28 800 A/h, 33 kamienie, zatrzymanie sekundnika, szybka korekta datownika, koło kolumnowe, pionowe sprzęgło, ekscentryczna regulacja precyzyjna, ochrona antywstrząsowa Kif, 80-godzinna rezerwa chodu

Koperta: stal nierdzewna, obustronnie obrotowy pierścień z wkładką aluminiową, zakręcana koronka

– średnica: 31 mm

– wysokość: 6,9 mm

– szkła: sferyczne szafirowe szkło z obu stron pokryte powłoką antyrefleksyjną, w deklu okno z szafirowego szkła

– wodoszczelność do 10 atm

Pasek i zapięcie: stalowa bransoleta z zapięciem na klips

Wymiary: średnica 42 mm, wysokość 16 mm

Waga: 179 g

Wersje: z brązowym paskiem z cielęcej skóry (cena: 4600 euro)

Kontrola dokładności chodu:

(wahania w sekundach/24 h

bez stopera/ze stoperem)

tarcza u góry +3/+3

tarcza na dole +6/+6

koronka u góry −2/−2

koronka na dole +6/+6

koronka po lewej −1/−1

koronka po prawej +6/+6

największe wahanie 8/8

średnie wahanie +3/+3

średnia amplituda

położenie płaskie 283°/281°

w pozycji wiszącej 251°/253°

Cena: około 4800 euro

Wynik testu

TAG Heuer Autavia Calibre Heuer 02

Pasek i zapięcie (maks. 10 pkt): Ładna, stalowa bransoleta jest zakończona stabilnym i funkcjonalnym zapięciem …8

Obsługa (5): Obsługa pierścienia, koronki i stopera nie sprawia żadnych problemów. Jedynie przycisk odpowiedzialny za powrót wskazówki sekundowej stopera do pozycji wyjściowej trochę zbyt lekko działa …4

Koperta (10): Polerowana, stalowa koperta jest porządnie wykonana. Jej wodoszczelność wynosi 10 atm …8

Design (15): Projektanci z firmy TAG Heuer umiejętnie zaadaptowali oryginalne wzornictwo z 1966 r., dopasowując je do współczesnych rozmiarów koperty …14

Czytelność (5): Odczyt wskazań nie sprawia problemu ani w dzień, ani w ciemności. Jedynie datownik jest mniej czytelny …4

Komfort noszenia (10): Średniej wielkości koperta oraz miękki pasek dobrze układają się na nadgarstku …10

Mechanizm (20): Dobry mechanizm ze stoperem z kołem kolumnowym, pionowym sprzęgłem i dobrą autonomią chodu. Poza tym powstał we własnej manufakturze …16

Kontrola chodu (10): Średnie wahania są na bardzo dobrym poziomie (3 sekundy). Stoper zużywa trochę energii, ale wartości nadal pozostają na przyzwoitym poziomie. Gorzej wypadają tylko wahania między położeniami …7

Wartość (15): Model Autavia jest atrakcyjnym zegarkiem w stylu retro. Jeśli weźmie się pod uwagę oryginalne wzornictwo i mechanizm ze stoperem stworzony we własnej manufakturze, cena wydaje się nieprzesadzona …14

Ocena „Chronosa” (100): 85 punktów

Alternatywny model

IWC Ingenieur Chronograph Edition „Rudolf Caracciola”. Cena: około 7900 euro

Stal, 42 mm, kaliber 69370, z automatycznym naciągiem, stworzony we własnej manufakturze, limitowana seria 750 egzemplarzy. Ten model też jest inspirowany światem motosportu i też ma mechanizm pochodzący z własnej manufaktury. Jednak jego cena jest o około 3000 euro wyższa.

TAG Heuer

Założona w 1860 r. firma kojarzy się przede wszystkim ze sportowymi zegarkami, głównie ze stoperem. Najważniejszą linią tej marki jest Carrera. Oprócz niej TAG Heuer oferuje serie: Monaco, Aquaracer i Formula 1. Obecnie firma zatrudnia około 1500 osób i produkuje 720 000 zegarków rocznie.

Galeria przodków

1962

Pierwszy zegarek o nazwie Autavia (nr ref. 2446)

1966

Trzecia generacja z nr ref. 2446 była inspiracją dla najnowszej wersji

2003

Ten zegarek był pierwszym modelem Autavia nowej ery (miał mechanizm firmy ETA z modułem dla stopera dostarczonym przez Dubois Dépraz)

W latach 60. i 70 XX w. kierowcy wyścigowi byli prawdziwymi ryzykantami, którzy kochali prędkość, a dla zwycięstwa byli w stanie zaryzykować zdrowie, a nawet życie. Na przykład startujący w Formule 1 Jo Siffert zginął na brytyjskim torze Brands Hatch, a kilkukrotny zwycięzca wyścigów Formuły 1 Jochen Rindt zginął podczas jazd treningowych przed wyścigiem o Grand Prix Włoch w 1970 r. Zegarek Autavia, kiedyś noszony przez Jochena Rindta, posłużył jako pierwowzór najnowszej wersji tego modelu.