Nie tylko szwajcarskie. Najczęściej piszemy o szwajcarskich zegarkach, w tym modelach dla pilotów. Oto prezentacja kilku atrakcyjnych czasomierzy niemieckich producentów.

Interesująca kolorystyka

Junghans Meister Pilot

Ten zegarek jest współczesną interpretacją czasomierza ze stoperem stworzonego dla pilotów Bundeswehry w 1955 r. Ma dużą kopertę (średnica 43 mm) z charakterystycznym 12-kątnym pierścieniem oraz niebieską tarczę, na której symetrycznie rozmieszczono 30-minutowy licznik stopera oraz mały sekundnik. Oba liczniki są zaznaczone ciemniejszym kolorem. Odcień paska jest dopasowany do koloru tarczy.

Stal pokryta powłoką DLC, 43,3 mm, ETA 2824 z modułem Dubois Dépraz 2030, z automatycznym naciągiem; cena: ok. 2500 euro

Dwie strefy

ARCHIMEDE Pilot 42 GMT

Marka ARCHIMEDE sama wytwarza koperty do własnych zegarków. Poza tym wykorzystuje seryjnie produkowane mechanizmy, nie modyfikując ich. Te dwa czynniki mają wpływ na ceny (są dużo niższe w porównaniu z podobnymi modelami innych marek). Jednym z przykładów jest prezentowany tu klasyczny zegarek dla pilotów z charakterystyczną dużą koronką, prostą kopertą zrobioną ze szczotkowanej stali oraz grubym paskiem wykończonym nitami. Na czarnej tarczy widać wskazania godzin, minut, sekund, datownik oraz wskazania czasu drugiej strefy (obsługiwane za pomocą czerwonej wskazówki).

Stal, 42 mm, ETA 2893 z automatycznym naciągiem; cena: ok. 1100 euro

Skromny klasyk

Tutima Grand Flieger

Classic Automatic

Wzornictwo tego czasomierza nawiązuje do wyglądu zegarka dla pilotów (ze stoperem) z lat 40. XX w. Typowe są zwłaszcza wskazówki w stylu retro, proste cyfry oraz żłobkowany, obrotowy pierścień pozwalający mierzyć odcinki czasowe do 60 min.

Stal, 43 mm, ETA 2836 z automatycznym naciągiem; cena: 1900 euro

Niemiecki chronometr

Wempe Zeitmeister

Fliegeruhr Automatik

Bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Ten czasomierz jest podstawowym modelem z kolekcji zegarków dla pilotów firmy Wempe. Ich wzornictwo jest inspirowane wyglądem modeli produkowanych dla Luftwaffe w latach 40. XX w. W tej wersji na uwagę zasługuje mechanizm, który ma niemiecki certyfikat chronometru oraz regulację precyzyjną pochodzącą z własnych warsztatów.

Stal, 38 mm, zmodyfikowany kaliber ETA 2892 z automatycznym naciągiem, chronometr; cena:

1400 euro

W kolorze nieba

Laco Fliegeruhr Blaue

Stunde Baumuster A

Wyraźnie zaznaczone indeksy oraz klasyczne wzornictwo kojarzone z zegarkami dla pilotów produkowanymi przez firmę Laco nieprzerwanie do lat 40. XX w. – to cechy rozpoznawcze tego zegarka. Niebieska tarcza ozdobiona szlifem słonecznym nadaje temu zegarkowi nieco ekstrawagancji. Zegarek jest też dostępny w wersji Baumuster B.

Stal, 42 mm, ETA 2824 (z automatycznym naciągiem) lub ETA 2801 (z ręcznym naciągiem); cena: 850 euro

Lustrzane odbicie

Mühle Glashütte

S.A.R. Flieger-Chronograph

Swój „odwrócony” wygląd zegarek zawdzięcza pilotom z niemieckiej marynarki wojennej, którzy brali udział w projektowaniu tego czasomierza. Piloci poprosili też o zaznaczenie pomarańczowym kolorem pierwszych 10 s na podziałce sekundowej oraz powiększenie przycisków i umieszczenie ich po lewej stronie koperty.

Stal, 44 mm, zmodyfikowany kaliber Sellita SW500 z automatycznym naciągiem; cena: 3250 euro

Sportowe akrobacje

Union Glashütte Belisar

Pilot Chronograph

Zegarek marki Union Glashütte ma dynamiczny, sportowy wygląd podkreślony czerwonym i niebieskim kolorem. Jeżeli chodzi o stronę techniczną, to wyróżnia się zmodyfikowanym kalibrem Valjoux 7753 z 60-godzinną rezerwą chodu. Po modyfikacji mechanizm ma stabilniejszy chód.

Stal, 44 mm, ETA UNG-27.01 z automatycznym naciągiem; cena: ok. 2700 euro

Specjalista

Sinn Spezialuhren EZM 9 TESTAF

To jeden z pierwszych modeli marki Sinn, który powstał zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami dotyczącymi zegarków dla pilotów. Czasomierz spełnia kryteria odnośnie do czytelności wskazań w każdych warunkach, funkcjonowania w różnych temperaturach oraz odporności na przeciążenia i wibracje.

Hartowany tytan, 44 mm, Sellita SW200 z automatycznym naciągiem; cena: ok. 3000 euro

Zgodny z normami

STOWA Flieger Professional

W 2015 r. wprowadzono nową normę DIN dotyczącą zegarków dla pilotów. Oprócz czasomierza marki Sinn jej warunki spełnia model firmy STOWA. Jest funkcjonalny i ergonomiczny, a za jego oryginalnym wzornictwem stoi Hartmut Esslinger, były projektant firmy Apple.

Tytan, 47 mm, ETA 2824 z automatycznym naciągiem; cena: ok. 2200 euro

Rekordowe loty

Askania Taifun

Przydomek „Taifun” miała pilotka Elly Beinhorn, która latała Messerschmittem Me 108 (zdjęcie w tle) i zasłynęła dzięki kilku rekordom, m.in. w długości lotu z Rio de Janeiro do Nowego Jorku (1938 r.) i wysokości przelotu (9125 m; 1939 r.). Samolot był używany podczas lotów europejskich od 1934 r., a w kokpicie czas odmierzał zegar marki Askania, który posłużył jako pierwowzór produkowanej obecnie serii Taifun.

Galeria zdjęć: